سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت طرح اندیشان پویا

آشنایی با سیستم برنامه ریزی تولید

سیستم برنامه ریزی تولید، روش های مختلفی دارد. از جمله: تک محصول ،تولید دسته ای، تولید انبوه، تولید مستمر و غیره.سیستم  برنامه ریزی تولید می تواند با کنترل تولید به برنامه ریزی و کنترل تولید تبدیل شود یا می توان آن را در برنامه ریزی منابع سازمانی ترکیب و یکپارچه سازی کرد.

سیستم برنامه ریزی تولید، برنامه ای برای تولید در آینده است که در آن امکانات مورد نیاز تعیین و مرتب شده اند. یه طرح تولید به صورت دوره ای برای یک دوره زمانی خاص، به نام افق برنامه ریزی است.

مدیریت منابع تولید

وظیفه نرم افزار برنامه ریزی تولید چیست؟

استفاده بهینه از سیستم برنامه ریزی تولید و تخصیص مناسب منابع به نیازهای تولید، موجب افزایش ظرفیت تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود. پایش آنی منابع‌انسانی و مواد اولیه و نیز اطلاع از وضعیت تجهیزات و ماشین‌آلات و…، به مدیران کمک می‌کند تا برای بهینه‌سازی خطوط تولید خود، به‌صورت دقیق و کارآمد برنامه ریزی کنند.

نرم افزار برنامه ریزی تولید، علاوه بر تأمین اطلاعات به‌روز تولید و ظرفیت‌‌های تولید، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با دریافت اطلاعات آنی از عملکرد و مقایسه با برنامه‌ریزی‌‌های انجام‌شده، توان سازمان را در پاسخ‌گویی مناسب نیاز‌‌های مشتریان افزایش دهد.

سیستم کنترل تولید با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولید، و ایجاد دیدی کلی و جامع از فرآیند تولید، همانند یک نمایشگر عمل نموده و جزئیات لازم را در اختیار مدیران و کارشناسان مربوطه قرار می‌دهد. این سیستم با قرار دادن تمام جزئیات در یک قاب، امکان مقایسه آن‌ها، و تاثیرگذاری عوامل مختلف بر یکدیگر را فراهم می‌نماید. بر خلاف سیستم‌های سنتی که انبوهی از مدارک و اسناد در کنار هم قرار می‌گرفت و بررسی آن‌ها به سختی صورت می‌گرفت.

راهکار مدیریت منابع مالی

یکی از دغدغه های اصلی مدیران در هر مجموعه ای کسب اطلاعات لحظه ای و شفاف از وضعیت عملکرد سامانه های سیستم مدیریت منابع مالی می باشد. با استفاده از این اطلاعات مدیران می توانند تصمیمات صحیح، به موقع و دقیقی را در راستای اهداف مالی سازمان اخذ نمایند.

همچنین با تصویر دقیقی که از هزینه ها و درآمد ها بدست می آید، برنامه ریزی های کلان مالی، مدیریت دقیق منابع و مصارف و در نهایت کاهش بهای تمام شده کالا و خدمات امکان پذیر خواهد بود.

مدیریت منابع مالی

 ویژگی های مدیریت منابع مالی

  • بر اساس تحلیل پیش می روند
  • به اصول اقتصادی اهمیت می دهند
  • از اطلاعاتی که حسابداری در اختیارشان می گذارد استفاده می کنند
  • در مورد افزایش سهام و چگونگی سرمایه گذاری مطالعه می کنند

بهترین نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری مالی ابزاری برای حسابداران و مدیران مالی می باشد. مدیران شرکت ها تصمیمات خود را با توجه به اطلاعات و گزارشات به دست آمده توسط حسابداران و مدیران مالی خود اتخاذ می کنند که این اطلاعات از طریق نرم افزار های حسابدرای مالی پردازش و تهیه می شوند و در اختیار مدیر عاملان قرار می گیرند پس بهترین نرم افزار حسابداری نرم افزاری هست که نیاز واحد مالی را برای تهیه گزارشات و اطلاعات مالی در کوتاه ترین زمان و مناسب ترین گزاشات پاسخگو باشد. بطور کلی در داخل کشور نرم افزار های حسابداری زیادی وجود دارد و نمی توان به قطع در مورد نرم افزار حسابداری خوب و بد اظهار نظر کرد ولی بطور کلی می توان از خصوصیات بهترین نرم افزار حسابداری نام برد تا خود شما بتوانید به راحتی بهترین نرم افزار حسابداری را تشخیص و در نهایت انتخاب مناسبی در تهیه نرم افزار حسابداری داشته باشید.

ویژگی بهترین نرم افزار حسابداری

  • کیفیت و هزینه خدمات پشتیبانی
  • کاربری آسان و میزان محبوبیت آن در بین حسابداران خبره
  • امکانات و کنترل های داخلی و رعایت اصول حسابداری
  • قیمت آن نسبت به نرم افزارهای مشابه

سیستم حقوق و دستمزد چیست

منظور از سیستم حقوق  و دستمزد محاسبه دقیق پرداخت هزینه ای است که بابت فعالیت های کارکنان در هر شرکت یا بنگاه اقتصادی پرداخت می گردد. هزینه حقوق و دستمزد بیانگر سهم نیروی کار (کارگر، کارمند) در تولید محصولات یا ارائه خدمات است. به همین منظور این هزینه به عنوان یکی از عوامل حسابداری بهای تمام شده می بایست اندازه گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل گردد.

حقوق و دستمزد

ویژگی های سیستم حقوق و دستمزد

  • دارای سرعت بالا در جمع آوری اطلاعات کارکرد پرسنل و ارائه به موقع بودن آن است.
  • دارای دقت بالا در محاسبه مبلغ قابل پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است.
  •  سیستم حقوق و دستمزد دارای روش های کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قـانونی بـه افـراد سـوء اسـتفاده کننده در آن پیش بینی شده است.

الزامات ده گانه محاسبه حقوق و دستمزد چیست؟

طبق قوانین و اصول استخدامی هر کشور همه سازمان‌ها در یک دوره مشخص می‌بایست بر اساس تعداد ساعت کارکرد هر فرد و بر اساس توافق بین کارفرما و نیروی کار حقوق پرداخت شود اما همه الزامات مربوط به پرداخت حقوق به الزامات قانونیبرنمی‌گردد و الزامات دیگری نیز وجود دارد که سازمان را مجبور به محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد می‌نماید که می‌توان آن را 10 دسته کلی بیان کرد:

  1.  داشتن اطلاعات کامل و جامعی از پرونده و سوابق قبلی و فعلی پرسنل.
  2. رعایت قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی و معافیت‌های عمومی پیش‌بینی‌شده در قانون
  3. رعایت قوانین کار در خصوص نحوه استخدام، نحوه تحریر و الزامات قرارداد
  4. رعایت ایمنی کار در شرکت‌هایی با عملیات سخت، پر ریسک و یا دارای خطر فیزیکی
  5. رعایت الزامات حقوق پرسنل کارآموز، آزمایشی و یا فصلی
  6. شفاف بودن نحوه محاسبه و تخصیص هزینه حقوق و دستمزد
  7. شفاف بودن الگوی محاسبات ارقامی که به‌صورت مستمر پرداخت نمی‌شود.
  8. شفاف بودن موارد و آیتم‌هایی که به‌طور ماهانه و یا موردی از دستمزد کاسته می‌شود.
  9. رعایت استاندارد گزارش گری حقوق و دستمزد برای افراد برون‌سازمانی و درون‌سازمانی
  10. شناسایی هزینه‌های دستمزدی سازمان

سیستم دریافت و پرداخت

وجوه نقد را می‌توان از مهم‌ترین دارایی‌های سازمان‌ها برشمرد؛ زیرا می‌توانند مبنایی برای تجارت قلمداد شوند. از این رو گردش نقدینگی توان استفاده بهینه از منابع مالی موجود در سازمان‌ها و شرکت ها را به حداکثر می‌رساند و میزان قابل توجهی از دغدغه‌های مدیران مالی کسب و کارها را تقلیل می‌دهد.

سیستم دریافت و پرداخت پرگار تمامى فرآیندهاى مربوط به مدیریت وجوه، اعم از اسناد شبه تجاری دریافتى و پرداختى، حساب‌هاى بانکى، سپرده‌ها، ضمانت نامه‌ها، وجوه بین راهى و نقدینگى اعم از وجوه ریالى، ارزى را بر عهده دارد. از آن جائی که بخش قابل توجهی از عملیات دریافت و پرداخت به صورت دستی انجام می‌گیرد، سیستم دریافت و پرداخت پرگار با بهره گیری از یک طراحی توانمند و یکپارچه با سیستم حسابداری مالى، قابلیت‌های متنوع و گسترده‌ای را برای مکانیزاسیون این فرآیند فراهم آورده است. یکپارچگی فرآیند صدور چک با گردش اسناد حسابداری باعث شده است؛ کنترل‌های لازم بر روی این فرآیند با دقت انجام گرفته و صحت اطلاعات و عملکرد سیستم در حد بسیار خوبی تضمین شود.